maanantai 18. helmikuuta 2013

Hauskaa ja tehokasta markkinointia



Seth Godin                        

Seth Godin on markkinointiguru, talousalan luennoitsija ja bloggeri. Sethin kirja ”What matters now” hämmensi alussa aika reippaasti. Viesti tuntui olevan positiivista, energista ja mukaansa tempaavaa mitä amerikkalaiselta luennoitsijagurulta voi odottaakin. Jatkossa saamani blogikirjoitukset ovat vahvistaneet positiivisuuden ja luovuuden innoitetta sekä kannustinta, että aina kannattaa yrittää -  You are special! Mikä usein suomalaisittain unohtuu. Kirja-arvostelun perinteiset kysymykset  miksi, mitä, kenelle ja miten tuovat esiin sen yhden ainoan sanoman, johon Godin keskittyy: kuinka markkinoida tehokkaasti ja hauskasti.

Sähköisesti kirja oli helposti luettavissa mutta kirjan rakenne minulle uusi tuttavuus. Kirjassa on Sethin kirjoituksen mukaan useamman kymmenen markkinointiammattilaisen eri talouden aloilta ja näkökulmista koottuja teksteja – useat mielenkiintoisilla otsikoilla (Vision, Excellence, Celebrate, Magnetize, jne).  Kirjoitukset ovat avartavia ja monipuolisia viestien markkinoinnin hauskuudesta ja mahdollisuuksista. Jokainen co-kirjoittaja on käyttänyt omaa valitsemaansa ulkoasua, mikä hämmensi yhtenäisyyteen tottunutta lukijaa – o tempora, o mores!




Viesti          



Kirjan keskeinen viesti on asiakaskeskeisyys, johon tarvitaan vain se yksi teoria. Godin ohjeistaa löytämään innoitusta, ajatuksia ja näkökulmia mm.  ” tänä vuonna huomaat, että mitä enemmän annat sitä enemmän saat”. Godin on luonut mm. Purple cow ja tribes -käsitteet,joihin voi tutustua ao. linkeistä.

Purple cow by Seth Godin

Tribes by Seth Godin




Sethin suomennetut teokset


Seth Godinilta on ilmestynyt kaksi kirjaa suomeksi. Suomalaiset markkinointiammattilaiset ovat sekä ylistäneet kirjaa että kyseenalaistaneet ne esim. perinteisen suomalaisen ja amerikkalaisen businesskulttuurin eroilla. Kirsi Piha mm. bloggasi otsikolla ”Hyviä ajatuksia, paketissa puutteita” huhtikuussa 2009.

-          Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita, alkuteos: All marketers are liars, suom. Riikka Renko. Readme.fi, 2008 ISBN 978-952-5655-04-9

-          Iso muu : erotu joukosta : älä pyri täydellisyyteen vaan uskalla olla ainutlaatuinen! suom. Mirka Lahti-Sallinen, Readme.fi, 2007, ISBN 978-952-5592-81-8

 


Oma kommentti


Mielenkiintoinen ja virkistävä tuttavuus matkailun erikoistumisopintojen tietotulvassa. Sethin blogikirjoitukset  katkaisevat työpäivän mukavasti ja muistuttavat mitä kaikkea mahdollisuuksia on olemassa. 

                                                                                                  

7 kommenttia:

  1. Amerikkalaisilla on usein yltiöpositiivinen ote kaikkeen tekemiseen :) Minulla on vielä tuo artikkeli lukematta, vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi Suomessa yltiöpositiivinen on terminä usein negatiivinen?

      Poista
  2. Kirjassa ei ollut Godinin omia ajatuksia ensimmäistä lyhyttä artikkelia lukuunottamatta. Ja aiheet olivat mielestäni hyvin paljon muuta kuin markkinointia. Oikeastaan kirja oli mielestäni enemmänkin elämäntapaopas. Kiva, että olit etsinyt muutakin tietoa Godinista- se on aina mielenkiintoista.

    VastaaPoista
  3. Olen yrittänyt kommentoida jo pari kertaa, mutta ei näköjään onnistu. Katsotaan onnistuuko tämä.

    VastaaPoista
  4. Hei, minusta kyseessä on sekä elämäntapaopas että yrittäjäopas. Riippuu mistä näkökulmasta tekstejä lukee. Eli uskon, että kirjasta löytää juttuja ihan jokapäiväiseen elämään ja toisaalta ns. heikkoja signaaleja siitä, että mihin tämä maailma menee ja mitkä voisivat olla niitä huomennä pärjäämisen edellytyksiä. Kun Suomeakaan ei enää elätä savupiipputeollisuus, on ihan pakko ottaa laput pois silmiltä ja alkaa miettiä millainen maailma meillä on esim. 20 vuoden päästä. Huippu opus!






    VastaaPoista
  5. Löytämäsi lisätiedot Godinista olivat mielenkiintoiset, linkkejä tarkoitan!

    VastaaPoista
  6. @Riitta "Kirjan keskeinen viesti on asiakaskeskeisyys" Ettei vain olisi samalla ollut "(anti)itsekeskeisyys"

    VastaaPoista