Seth Godin
Seth Godin on markkinointiguru, talousalan luennoitsija ja bloggeri. Sethin kirja ”What matters now” hämmensi alussa aika reippaasti. Viesti tuntui olevan positiivista, energista ja mukaansa tempaavaa mitä amerikkalaiselta luennoitsijagurulta voi odottaakin. Jatkossa saamani blogikirjoitukset ovat vahvistaneet positiivisuuden ja luovuuden innoitetta sekä kannustinta, että aina kannattaa yrittää - You are special! Mikä usein suomalaisittain unohtuu. Kirja-arvostelun perinteiset kysymykset miksi, mitä, kenelle ja miten tuovat esiin sen yhden ainoan sanoman, johon Godin keskittyy: kuinka markkinoida tehokkaasti ja hauskasti.Sähköisesti kirja oli helposti luettavissa mutta kirjan rakenne minulle uusi tuttavuus. Kirjassa on Sethin kirjoituksen mukaan useamman kymmenen markkinointiammattilaisen eri talouden aloilta ja näkökulmista koottuja teksteja – useat mielenkiintoisilla otsikoilla (Vision, Excellence, Celebrate, Magnetize, jne). Kirjoitukset ovat avartavia ja monipuolisia viestien markkinoinnin hauskuudesta ja mahdollisuuksista. Jokainen co-kirjoittaja on käyttänyt omaa valitsemaansa ulkoasua, mikä hämmensi yhtenäisyyteen tottunutta lukijaa – o tempora, o mores!
Viesti
Kirjan keskeinen viesti on asiakaskeskeisyys, johon tarvitaan vain se yksi
teoria. Godin ohjeistaa löytämään innoitusta, ajatuksia ja näkökulmia mm. ” tänä vuonna huomaat, että mitä enemmän
annat sitä enemmän saat”. Godin on luonut mm. Purple cow ja tribes -käsitteet,joihin
voi tutustua ao. linkeistä.
Purple cow by Seth Godin
Tribes by Seth Godin
Sethin suomennetut teokset
Seth Godinilta on ilmestynyt kaksi kirjaa suomeksi. Suomalaiset
markkinointiammattilaiset ovat sekä ylistäneet kirjaa että kyseenalaistaneet ne
esim. perinteisen suomalaisen ja amerikkalaisen businesskulttuurin eroilla. Kirsi
Piha mm. bloggasi otsikolla ”Hyviä ajatuksia, paketissa puutteita” huhtikuussa
2009.
-
Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita, alkuteos: All marketers are liars,
suom. Riikka Renko. Readme.fi, 2008 ISBN 978-952-5655-04-9
-
Iso muu : erotu joukosta : älä pyri täydellisyyteen vaan uskalla
olla ainutlaatuinen! suom. Mirka Lahti-Sallinen, Readme.fi, 2007, ISBN 978-952-5592-81-8
Oma kommentti
Mielenkiintoinen ja virkistävä
tuttavuus matkailun erikoistumisopintojen tietotulvassa. Sethin
blogikirjoitukset katkaisevat työpäivän
mukavasti ja muistuttavat mitä kaikkea mahdollisuuksia on olemassa.
Amerikkalaisilla on usein yltiöpositiivinen ote kaikkeen tekemiseen :) Minulla on vielä tuo artikkeli lukematta, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
VastaaPoistaMiksi Suomessa yltiöpositiivinen on terminä usein negatiivinen?
PoistaKirjassa ei ollut Godinin omia ajatuksia ensimmäistä lyhyttä artikkelia lukuunottamatta. Ja aiheet olivat mielestäni hyvin paljon muuta kuin markkinointia. Oikeastaan kirja oli mielestäni enemmänkin elämäntapaopas. Kiva, että olit etsinyt muutakin tietoa Godinista- se on aina mielenkiintoista.
VastaaPoistaOlen yrittänyt kommentoida jo pari kertaa, mutta ei näköjään onnistu. Katsotaan onnistuuko tämä.
VastaaPoistaHei, minusta kyseessä on sekä elämäntapaopas että yrittäjäopas. Riippuu mistä näkökulmasta tekstejä lukee. Eli uskon, että kirjasta löytää juttuja ihan jokapäiväiseen elämään ja toisaalta ns. heikkoja signaaleja siitä, että mihin tämä maailma menee ja mitkä voisivat olla niitä huomennä pärjäämisen edellytyksiä. Kun Suomeakaan ei enää elätä savupiipputeollisuus, on ihan pakko ottaa laput pois silmiltä ja alkaa miettiä millainen maailma meillä on esim. 20 vuoden päästä. Huippu opus!
VastaaPoistaLöytämäsi lisätiedot Godinista olivat mielenkiintoiset, linkkejä tarkoitan!
VastaaPoista@Riitta "Kirjan keskeinen viesti on asiakaskeskeisyys" Ettei vain olisi samalla ollut "(anti)itsekeskeisyys"
VastaaPoista