International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research
Emerald Article:
New perspectives on vacation decision making
Kenneth F. Hyde,
Alain Decrop
KIRJOITTAJAT
Kirjoittajat ovat Kenneth
F. Hyde ja Alain Decrop. Molemmilta kirjoittajillta on ilmestynyt useita
artikkeleita ja tutkimuksia ammattilehdissä ja muussa kirjallisuudessa.
Kenneth Hyde toimii
luennoitsijana Marketing AUT yliopistossa Uudessa-Seelannissa. Hänen
tutkimuskohteisiin kuuluu kuluttajakäyttäytyminen matkailussa sisältäen matkasuunnittelun
ja päätöksenteon, matkailijamotiivit ja -käyttäytyminen.
Alain Decrop toimii
professorina Namurin yliopistossa Belgiassa. Hänen tutkimuskohteenaan ovat mm.
kuluttajapäätöksenteko ja -käyttäytyminen, kvalitatiiviset tulkitsevat metodit sekä matkailumarkkinointi.
AVAINSANAT JA TARKOITUS
Kirjoittajien artikkelin
nimi vapaasti käännettynä suomeksi on ”Lomapäätösten uudet näkökulmat”.
Artikkeli vertaa seitsemää tutkimustulosta perinteiseen lomapäätöstenteko-malliin; ja korostaa lomapäätöstentekotutkimuksien uusia näkökulmia . Artikkeli on
ilmestynyt International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research -lehdessä
(Vol. 5 no 2 / 2011). Tutkimuksen
avainsanat ovat päätöksenteko, matka, loma. matkansuunnittelu ja matkailu.
NÄKÖKULMAT
Tässä erikoisartikkelissa
kirjoittajat ovat pohtineet eri
näkökulmia päätöksentekoprosessissa keskittyen informaation etsimiseen (Bronner & de Hoog; Teichmann);
ostoprosessiin (Abentdroth; Pearce ja Scott) ryhmän päätöksentekoprosessiin
(Bolek-Cohen; Bonner ja de Hoog) sekä päätöksentekoprosessiin kokonaisuudessaan
(Dunneet al; Martin ja Woodside).
25 vuotta on kulunut van
Raaij ja Francken (1984) tutkimuksesta, jonka monet aiheet ovat vielä relevantteja
tänään esim. koko kotitalouden (perheen) korostettu merkitys
lomapäätöksenteossa. Valitettavasti monet
tutkijat ovat jättäneet tämän huomiotta ja keskittyneet yksilön päätöksentekoprosessiin.
Hyde ja Decrop pohdiskelevat van Raaijin ja Franckeinin näkökulmaa
matkailutiedon hakemisen ja tarjoamisen yksittäiselle matkailijalle versus
kotitalouden (perheen) jäsenelle, joka vakuuttaa ja innostaa muut perheen
jäsenet. Perinteiset päätöksentekomallit kuten van Raaij ja Frankenin malli
esittävät muuttumatonta tapahtumaketjua päätöksentekoprosessia koskien kaikki
sen osatekijöitä.
Artikkelin kirjoittajat
Hyde ja Decrop osoittavat empiirisillä tutkimuksilla, että
päätöksentekoprosessi on muuttunut, koska matkatarjonta on laajentunut,
internetinkäyttö on kasvanut ja päätöksentekoon käytetty aika on lyhentynyt.
PÄÄTELMÄ
Tässä erikoisartikkelissa
kirjoittajat rohkaisevat tulevaisuuden tutkijoita ottamaan huomioon kaikki lomaa koskevat muut
päätökset eikä ainoastaan päätöstä lomakohteesta. Kirjoittajat kehottavat
tutkimaan mm. seuraavia tasoja:
- yleinen päätös: mennäkö matkalle vai ei
- minkälainen matka: kesto, ajankohta, ketkä
- erityispäätökset koskien lomakohteen valintaa, majoitusta tai kulkuvälinettä
TULEVAISUUS
Tulevaisuuden
matkailutukimuksissa kirjoittajat kannustavat ottamaan huomioon ja vertailemaan
eri matkailijatyyppien/ryhmien päätöksiä esim. sinkut, av(i)oparit, lapsiperheet ja
ystäväporukat. Kirjoittajien mielestä tulevaisuudessa pitäisi tutkia, kuinka
lomatyyppi vaikuttaa lomapäätöksentekoon sekä tutkia kuluttajien
internetin käyttöä, sosiaalisen median kanavien käyttöä, UGC (mikä on internetin
käyttäjille itse luomalla sisällöllä merkitys mielipiteisiin ja muiden
kuluttajien käyttäytymiseen) sekä muuta mobiiliviestintää . Lopuksi
kirjoittajat kannustavat tutkimaan mitä sosio-psykologisia muuttujia liittyy
lomapäätöksentekoon.
Alla olevasta linkistä voi siistyä lukemaan alkuperäistä artikkelia.
Lähteet
Decrop, A. (2005),”Group processes in vacation
decision-making”, Journal of Travel& Tourism Marketing, Vol.18 No 3, pp. 23-26
Decrop, A. (2006) Vacation Decision Making,
CABI Publishing, Wallingford.
Decrop, A. and Kozak, M. (2006), “A
multi-level framework for studying vacation decision making”, Proceedings of
the 35th EMAC Conference, Athens Greece, European Marketing Academy.
Hyde, K. (2009), “Tourism Information Search”,
in Kozak, M. and Decrop, A. (Eds), Handbook of Tourist Behaviour: Theory and
Practice, Routledge, New York, NY, pp. 69 – 83.
Hyde, K. and Laessar, C. (2009) “A
Structural theory of vacation”, Tourism Management, Vol. 30, No 2, pp. 204-8.
Van Raaij, W and Francken, D, (1984),
Vacation decision, activities, and satisfactions”, Annals of Tourism Research,
Vol.11, pp. 101-12.
Nämä tutkielmat koskien matkantekopäätöstä ovat mielenkiintoisia! Etenkin sosiaalisen median ja arvosteluiden vaikutukset kiinnostaa. :)
VastaaPoistaHyvä tiivistelmä tämäkin!
VastaaPoistaOmakin "aivan lähiaikoina" valmistuva väitöskirjani koskee juuri tätä. Hyviä lähteitä tässä, kiitos.
VastaaPoista