tiistai 19. helmikuuta 2013

Lomapäätösten uudet näkökulmat



International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research

Emerald Article:

New perspectives on vacation decision making

Kenneth F. Hyde, Alain Decrop

KIRJOITTAJAT

Kirjoittajat ovat Kenneth F. Hyde ja Alain Decrop. Molemmilta kirjoittajillta on ilmestynyt useita artikkeleita ja tutkimuksia ammattilehdissä ja muussa kirjallisuudessa.
Kenneth Hyde toimii luennoitsijana Marketing AUT yliopistossa Uudessa-Seelannissa. Hänen tutkimuskohteisiin kuuluu kuluttajakäyttäytyminen matkailussa sisältäen matkasuunnittelun ja päätöksenteon, matkailijamotiivit ja -käyttäytyminen.
Alain Decrop toimii professorina Namurin yliopistossa Belgiassa. Hänen tutkimuskohteenaan ovat mm. kuluttajapäätöksenteko ja -käyttäytyminen, kvalitatiiviset tulkitsevat metodit sekä matkailumarkkinointi.

AVAINSANAT JA TARKOITUS

Kirjoittajien artikkelin nimi vapaasti käännettynä suomeksi on ”Lomapäätösten uudet näkökulmat”. Artikkeli vertaa seitsemää tutkimustulosta perinteiseen lomapäätöstenteko-malliin; ja korostaa lomapäätöstentekotutkimuksien uusia näkökulmia .  Artikkeli on ilmestynyt International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research -lehdessä (Vol. 5 no 2 / 2011). Tutkimuksen avainsanat ovat päätöksenteko, matka, loma. matkansuunnittelu ja  matkailu.

NÄKÖKULMAT

Tässä erikoisartikkelissa kirjoittajat ovat pohtineet  eri näkökulmia päätöksentekoprosessissa keskittyen informaation etsimiseen (Bronner & de Hoog; Teichmann); ostoprosessiin (Abentdroth; Pearce ja Scott) ryhmän päätöksentekoprosessiin (Bolek-Cohen; Bonner ja de Hoog) sekä päätöksentekoprosessiin kokonaisuudessaan (Dunneet al; Martin ja Woodside).

25 vuotta on kulunut van Raaij ja Francken (1984) tutkimuksesta, jonka monet aiheet ovat vielä relevantteja tänään esim. koko kotitalouden (perheen) korostettu merkitys lomapäätöksenteossa. Valitettavasti  monet tutkijat ovat jättäneet tämän huomiotta ja keskittyneet yksilön päätöksentekoprosessiin.                          Hyde ja Decrop pohdiskelevat van Raaijin ja Franckeinin näkökulmaa matkailutiedon hakemisen ja tarjoamisen yksittäiselle matkailijalle versus kotitalouden (perheen) jäsenelle, joka vakuuttaa ja innostaa muut perheen jäsenet. Perinteiset päätöksentekomallit kuten van Raaij ja Frankenin malli esittävät muuttumatonta tapahtumaketjua päätöksentekoprosessia koskien kaikki sen osatekijöitä.

Artikkelin kirjoittajat Hyde ja Decrop osoittavat empiirisillä tutkimuksilla, että päätöksentekoprosessi on muuttunut, koska matkatarjonta on laajentunut, internetinkäyttö on kasvanut ja päätöksentekoon käytetty aika on lyhentynyt.

PÄÄTELMÄ

Tässä erikoisartikkelissa kirjoittajat rohkaisevat tulevaisuuden tutkijoita  ottamaan huomioon kaikki lomaa koskevat muut päätökset eikä ainoastaan päätöstä lomakohteesta. Kirjoittajat kehottavat tutkimaan  mm. seuraavia tasoja:
  1. yleinen päätös: mennäkö matkalle vai ei
  2. minkälainen matka: kesto, ajankohta, ketkä
  3. erityispäätökset koskien lomakohteen valintaa, majoitusta tai kulkuvälinettä

TULEVAISUUS

Tulevaisuuden matkailutukimuksissa kirjoittajat kannustavat ottamaan huomioon ja vertailemaan eri matkailijatyyppien/ryhmien päätöksiä esim. sinkut, av(i)oparit, lapsiperheet ja ystäväporukat. Kirjoittajien mielestä tulevaisuudessa pitäisi tutkia, kuinka lomatyyppi vaikuttaa lomapäätöksentekoon sekä tutkia kuluttajien internetin käyttöä, sosiaalisen median kanavien käyttöä, UGC (mikä on internetin käyttäjille itse luomalla sisällöllä merkitys mielipiteisiin ja muiden kuluttajien käyttäytymiseen) sekä muuta mobiiliviestintää . Lopuksi kirjoittajat kannustavat tutkimaan mitä sosio-psykologisia muuttujia liittyy lomapäätöksentekoon. 

Alla olevasta linkistä voi siistyä lukemaan alkuperäistä artikkelia. 

Lähteet

Decrop, A. (2005),”Group processes in vacation decision-making”, Journal of Travel& Tourism Marketing, Vol.18 No 3, pp. 23-26
Decrop, A. (2006) Vacation Decision Making, CABI Publishing, Wallingford.
Decrop, A. and Kozak, M. (2006), “A multi-level framework for studying vacation decision making”, Proceedings of the 35th EMAC Conference, Athens Greece, European Marketing Academy.
Hyde, K. (2009), “Tourism Information Search”, in Kozak, M. and Decrop, A. (Eds), Handbook of Tourist Behaviour: Theory and Practice, Routledge, New York, NY, pp. 69 – 83.
Hyde, K. and Laessar, C. (2009) “A Structural theory of vacation”, Tourism Management, Vol. 30, No 2, pp. 204-8.
Van Raaij, W and Francken, D, (1984), Vacation decision, activities, and satisfactions”, Annals of Tourism Research, Vol.11, pp. 101-12.

3 kommenttia:

  1. Nämä tutkielmat koskien matkantekopäätöstä ovat mielenkiintoisia! Etenkin sosiaalisen median ja arvosteluiden vaikutukset kiinnostaa. :)

    VastaaPoista
  2. Omakin "aivan lähiaikoina" valmistuva väitöskirjani koskee juuri tätä. Hyviä lähteitä tässä, kiitos.

    VastaaPoista